Tjipp tjipp

Sista kvällen på Koh samui.. I morgon flyger vi till Bangkok, vi orkar inte åka nå mer tåg, det har vi bestämt oss för. Idag var det också regnigt men vi hann med en kortis på stranden iaf. Igår var vi ute på äventyr, red elefant, träffade tigrar och deltog i en sjölejon show. Eller iaf jag:) Björnen fotade men kontaterade att efter en elefantritt, moppe tur i regn och hans förstora linne på mej i så såg jag ganska lodig ut där uppe på scenen.. Men men är man en stjärna så är man!! Björn konstaterar att bengaliska tigrar är 50ggr större än våran katt. Jag citerar han. Tigrar är det häftigaste djuret jag sett!!
Eller vänta 57ggr större än Ante!!

ANTE 4,5kg VS TIGER 260kg

Elefant ritt                                                                                                *Maya äger sjölejon showen*

Nu på kvälls kvisten var det några katter vid hotell terassen och vi gav dom lite kött men de var så hungriga att de åt upp mitt vitlöksbröd! Då skickade jag iväg Björnen för att köpa lite tonfisk till dom. Han kom tillbaka med en säck torrfoder =) Första katten åt upp en hel tallrik direkt sen somnade han =) Vi har ganska mkt kvar och för en stund sen gick Björn ut och tittade till dom, dom hade mat kvar =)

Så här blev våra fötter efter pedicure/fish spa

Kort summering av Koh Samui
  • Bananpannkakor
  • Moped
  • Fina stränder
  • 0 brännmaneter
  • Skabbigt hotell
  • Massor av god och billig sushi
  • Ladyboys (första utekvällen förstod vi vilka som använde de glittriga klänningarna med usa flaggan på, i äffären undrade vi vem som köpte sånna..)
  • Matstånd med grillvagnar
  • horor
  • Varaner
  • fransmän
  • billigare än ullared är ett väl använt ord hos försäljarna i fisherman villige
  • billig shopping i chaweng
  • regn
  • strömavbrott
  • imodium

Thailand part 7

Vi är nu åter på Koh Samui efter ett par regniga dagar på Koh Phangan. Hotellet på KP var väldigt fint, privat strand och två pooler. Haft dåligt med internet därav den kassa uppdateringen..
Idag ville jag gå på fisk spa, träffade några svenskar på bussen som hade provar det och sa det var super. Massor av små fiskar som tydligen äter upp all död hud på fötterna.. Låter lite äckligt men det skulle tydligen vara väldigt skönt. I alla fall, jag tvingade med Björnen till fiskarna. Vi fick fötterna tvättade och skulle stiga i badkaret, Björn fick gå i först sen var det min tur. När jag väl satt mej och skulle sätta i fötterna så fick jag typ panik. Jag blev lite feg och frågade B hur det kändes. Han sa det kicklas och känns som suger oche äter på mina fötter.. Efter llite övertygande att de inte var så farligt så stoppade jag ner ena foten men den kom upp lika snabbt! Fiskarna kom stormade mot min fot och det kändes väldigt äckligt, jag lovar jag blev yr och fick typ nån slags svimmnings känsla. Skakade hela jag typ som rädslan innan man typ hoppar bungi jump! Jag väntade ett tag till och provade igen, men samma sak. Kändes så jävla äckligt när de kom sugande mot mina fötter, fisk hud och läppar, yack! Jag ryser bara jag tänker på det. Så jag klev bort och sa till tanten att jag inte ville nå mer! B satt kvar. Jag kände mej lite besviken å så eftersomde var jag som ville gå dit men B verkade gilla det. Jag var lite skakis, bitter och sur efter hela incidenten så som plåster på såren gick jag istället och målade tånaglarna och fick lite Pedicure! Nu är jag glad och nöjd igen. Nu blir det käk och sen ska vi kolla på Boxningsmatch med bara tjejer. Rock on M <3

Normal

"I was always fascinated by people who are considered completely normal, because I find them the weirdes of all" Johnny Depp

Backpacking suger

Vi tänkte ju göra en sån här backpacker-resa, men efter lite taskig disciplin med dygnsrytmen och nån helvetiskt jobbig nattågsresa senare har vi valt att bosätta oss på Koh Samui. Här finns ju allting ändå: svensktalande skräddare, prostituerade, förvirrrad restaurangspersonal och dyr sprit på 7/11.

Efter några om och men har vi skaffat en 125-kubiks moppe, bokat hotell för de 13 kvarvarande dagarna på Koh Samui och de sista i Bangkok.

"Skriv inte att jag är full!
"

Iallafall har vi bestämt oss för låta oss bli salongsberusade, för det får man när man är på semester. Vi är ju faktiskt i gråzonernas mecka.

Just nu spelas: Snow Patrol - Run

Some pics..

Hade en jätterolig bild på Björn som ser ut som en kräfta med vita shorts (när han är naken) men den fick jag såklart inte lägga upp på bloggen, inte ens med en handuk över hans.. Jaja så går det när man vägrar använda solskyddskräm.. Själv kommer jag väl vara lika blek när jag kommer hem. Jag kör med solskydd 50, livrädd att bränna mej och behöva gå i tröja hela semestern. Klockan är tio här och vi har precis tagit ett kvällsdopp i poolen. Jag råkade titta åt bungalowerna på närmast poolen, gissa vad jag såg.. En lite korpulent man 50+ helt naken,vilken kvälls show. Försökte diskret titta bort och låtsas att jag inte såg något. Viskade till Björn som började gapskratta och frågade om mannens storlek.. Jag skämdes lite men han får väl skylla sig själv när han går runt naken med balkongdörren öppen, lyset tänt och draperierna helt öppna..
Det finns ett gäng barer här och i en del sitter det fullt med unga thailändskor och några äldre män, ganska vidrigt. Brudarna kollar in Björnen varje gång vi går förbi och tittar sen surt på mej =) Helt sjukt att det finns så mkt prostitution.
Imorgon drar vi och tränar Muay Thai, haha vi får se hur mkt min brutna tå och mitt knä tål men Björnen han vill slåss! Vi träffade på några killar idag som sa att träningstället var bra så vi får se imorgon. Jag ska iaf ha rosa boxhandskar om jag överhuvudtaget ska boxa på något. Nu vaknade B och konstaterade att han fortfarande var röd.. Sen sa han, -De är bra att vara röd.
Nu ska vi kolla film och försöka sova lite utan sömnpiller, borde vara enkelt då man är helt bedövad av den söta röken från våra grannar. Vattenpipa eller Braj, vill faktiskt inte gå ut och kolla de hänger redan typ över våran terass ändå varje kväll. Vi bor mitt emellan några ryska vänner.
FIRE/ M

Godmorgon!

Godmorgon Världen!
Min sötavän är och köper dricka så jag tänkte försöka blogga lite, annars är det rätt svårt eftersom han pratar konstant och ska berätta och dela med sig av vad som står i hans fantastiska bok ;)
Klockan är typ åtta i sverige, men vi har hunnit med att käka frukost, sola och jag har simmat typ 1km. Vaknade vid 9 thaländsk tid. Hade svårt att sova inatt, tog bara en halv sömntablett. Ska nog ta två ikväll. Björnen sommnar  direkt, ena stunden är han vaken sen blir det tyst och han sover.
Nu kommer Björn in i rummet och börjar berätta om nån artikel han läst i sin bok (så tar du ut din lön i choklad) Det handlar om någon sex eller onani orgie på nån scen när ett rockband ska uppträda i köpenhamn. Jag försöker att inte lyssna men nu börjar han högläsa lite mer detaljerat så jag har svårt att koncentrera mej på bloggandet.. So long jag går nu ner och hyr en moppe, ska dra runt på ön. Fire / M

Saknar den här sötnose extra mkt när man ser alla gatuhundar stryka runt..

SAWASDEE KAP

Efter några upp-och-ner-vända dygn i Bangkok och ett till på ett tåg är vi framme i Koh Samui och för första gången kan vi slappna av. Första natten i Koh Samui sov vi 16 och 14 h vardera.

Blekare än blekast kom vi till tågstationen i Bangkok. Det skulle inte bli så svårt att slå ihjäl sex timmar fram tills nattåget gick 19:30. Vi slog oss ned på en bänkrad tre-fyra rader bakom ett gäng munkar. Deras kläder verkar omständiga att använda och vi undrar om de är nakna under deras orangea lakan. En av de äldre munkarna har tatueringar, troligen inte för att han tycker det är coolt.
Efter nån timme gick vi för att andas lite och kolla runt lite. Genast fick Maya en kompis: en 30-35 årig västerlänning med dreadlocks och ansiktet fyllt med tatueringar som såg ganska påtänd ut. Maya vitnade av skräck och han skrek "ni kunde väl vart trevliga iallafall, för helvete" när jag bad honom att gå därifrån.
På restaurangen några timmar senare käkade vi(precis som förra gången på samma restaurang) "Fried Pork & Sweet Sour and Steam Rice 30 bath". Några bord bort satt ett annat svenskt par. De fattade ingenting när hela stället ställde sig upp för att hedra nationalsången som troligen går på alla tv-kanaler och radiokanaler samtidigt när klockan slår rätt timma.

M&B - turister, 1-0

De ville vara med och spela Yatzi. Vi hade ingen aning om att det fanns så många regler och att det kunde vara så härligt att slå ett fyrtal redan på första omkastet.
De skulle vidare till Chiang Mai och gå nån trekkinggrej. Tydligen hade de också blivit lurade av en researrangör på en hel del pengar, men det sa vi inte.

M&B - turister, 2-0

Runt 22:00-snåret vände en av killarna som jobbade på tåget på våra sittdynor och förvandlade ut dem till en säng. Han passade på att fråga om jag ville röka weed med honom.
Vi bytte en av våra två överslafar till en underslaf, där vi misstänkte att vi skulle kunna ligga och sova iallafall hjälpligt, av en ung tjej. Vi hade först frågat en annan tjej men hon var inte intresserad: kanske för att hon var med barn.
Vi knölade ner oss och packningen, som tjänade gigantisk extra huvudkudde, och iallafall jag kunde inte sova en sekund. Maya fick nog ihop en eller kanske två timmar nog slutet av resan.
Vid 23-tiden började festandet mellan vagnarna: tågkillar och turister. Jag misstänkte att de rånar alla som vill röka weed med dem eftersom de definitivt inte är i sina sovalkover.
6:30 skulle vi vart framme vid tågstationen i Surat Thani(för att sedan åka buss i nån timme..) men 8:30 börjar vi fundera på om vi skulle gått av nånstans tidigare. Vi är inte så pigga vid det läget.
Vi hinner inte mer än av tåget förräns vi blir ombedda att gå ombord på en buss. Denna resa tog ungefär två timmar och vi hann bli ganska irriterade och sura eftersom vi inte ätit sen 17:00 dagen innan. Klockan elva går båten och vi upptäcker med stor gläjde att det visst serveras mat, iallafall chips och godis, på båten. Synd att man inte kunde köpa sömn där.

Maya skyndar till fönstret nu, nån stackare är nog döende. Nej, det var bara fyrverkerier.

Väl i land börjar vi oroa oss för att våran skjuts inte ska vara där i tid, för att vi missat vad han som bilen egentligen sa på knacklig engelska, för att de lurat oss på 400 baht och för att vi är så blåsta och går på allting hela tiden, och om vi inte får skjuts direkt till vårt hotell nu så dör vi nog på fläcken. Han stod där och hade en skylt som det stod BJORN på. Han hörde på våran accent(?) att vi var svenskar.

Vi lastade in grejerna på rummet, som var över allt förväntan och påminner väldigt mycket om Grand Hotels i Falun, och drog iväg för att bada i poolen samt handla lite förnödenheter längs gatan.
Bland annat köpte vi sömntabletter på apoteket för att säkra en natts säker och ostörd sömn. Maya somnade ca 17:00, jag nån timme efter och vi vaknade vid 12- respektive 14-snåret.

Det har vart ganska kasst väder idag(molnigt) och vi har än så länge inte lämnat hotellrummet i andra ärenden än lite take away-mat. Äntligen kan man varva ner och göra absolut ingenting med gott samvete.

Imorgon hyr vi motorcykel och drar till en annan strand där det är mer turister och mer drag. Vi ska försöka köpa lite kläder vi inte skäms för och förhoppningsvis hittar vi ett gym där jag kan träna lite thaiboxning. Givetvis badar vi i havet och solar en lite.

Såhär ser man ut när man blir bjuden på brajj.

Kändisträff och nya hotellet

Yo!
Nya hotellet even better than förra! Yes! Var billigare än förra så både jag och Björnen var lite oroliga, men B spelade så klart cool och sa inget förrns idag. Han var lättad att det var så fräsch, trodde oxå de skulle vara nått scaskigt kackerlacke hak =) Ligger precis vid stranden och har pool. Som tur var så är det ett par km till de stora turist stränderna så man behöver inte trängas med massa turister. Nice.
På sängarna låg det små handuks elephanter, ganska gulligt. B trodde man kunde äta upp ögonen. Jag sa att det förmodligen var pärlor men han var tvungen att provsmaka. Jag försökte ta några kvällskort på poolen och utsikten men de blev tyvärr inte så bra =)

Igår somnade jag vid sex, vi har sovit så dåligt och haft svårt att vända på dygnet. Sen alla resor har gjort sitt oxå. Björn väckte mej vid sju och stoppade i mej sömnpiller sen sov jag till tio i morse. Björnen vaknade inte förrns ett =) Det regnade idag så vi har bara varit inne och myst. Igår gick vi runt och kollade lite affärer och käkade vid stranden. Ganska dyrt men riktigt fint ställe. Vi köpte nya tofflor, ganska fula men billiga =) Jag ville köpa en ny bikini men vi ska till Chaweng imorgon så jag hittar nog nått där.

I förrgår, i Bangkok, måndag tror jag det var (blir helt dagvill här nere) träffade vi på George Clooney. Björn tvingade sej på honom där han satt och drack kaffe. Trevlig dude. Snygg är han oxå!

xoxo Maya

En underbar resa..

Eller kanske inte.. Till arlanda gick väldigt bra, Björnens föräldrar körde dit oss. vi åkte med ett flyg till Ukraina och stannade där på flygplatsen övernatten. Jeses vad folk är otrevliga och not service minded där! Den enda som var någorlunda trevlig var en säkerhetsvakt som spenderade sitt nattskift med att smöra för taxefree brudarna, smygsupa och ge bort grejer från taxefreen i små påsar till olika vakter och annan personal som kom dit. Undrar om det är ok att vara full på jobbet i Ukraina? De smög ju med det så kanke inte =) Vi hade iaf tur för vi hittade ett elutag så vi kunde kika på film halva natten. Flygplatsen stank rök och var allmänt vidrig.. Vi träffade på några andra svenskar oxå, ett hippie par med ett barn, pappan i familjen såg hämtad ur woodstock. En skön lirare, lång hår och flint. De var ett gäng i 20års åldern som oxå övernattade på flygplatsen. De var aspackade, festade och spenderade natten i rökrummet. Fy fn vad de ska ha mått dåligt när vi kom till bankok. Såg ena killen springa runt på flyget i bar över =) Det var helt omöligt att få flygvärdinnrna från Ukraina att le eller vara vänlig eller överhuvudtaget kommunicera med dem. Jäkla surisar!

Chauffören med resesällskap =) Såklart var lilla Olivia sötnos med <3                Flygplatsen

Här sov vi ;)
Trötta efter 19h i Ukraina

I bangkok började vi med en frappe på Starbucks sen vidare mot hotellet som faktist var över förväntan. Helt ok rum, resturang, massage och en liten shop. Vi bor i utkanten av stan men för de priset så är det riktigt bra. Trevligt och bra service.

Igår sov vi typ hela dagen tok en taxi in till city och bara irrade runt, ingen av oss hade ätit på 16 timmar ( ni som känner oss kan ju tänka er hur det brukar sluta, KATASTROF!) Elin, jag tänker på ditt  skräck/dröm senario du såg framför dej;) Men konstigt nog var vi nog så bedövade av värmen, somnbrist och jetlag så vi bara flöt runt i nån slags koma, åkte tuk tuk hit och dit, käkade tillslut på en svindyr restaurang där tuk tuk killen kände nån. Orkade inte bry oss, orkade inte bara gå därifrån fast vi ville, måste var hunger koma..
Idag har vi varit på JJ market, den största Marknaden jag varit på. Vi gick och gick och kom typ aldrig ut. Irrade runt på nån gigantisk djurdel av marknaden. Får ångest bara jag tänker på alla katter, valpar,fåglar fiskar, möss och ekorrar som satt i minimala burar eller fast kedjade och väntade på att nån skulle köpa dem. Vi kunde inte gå runt där mådde illa, så synd om dem.
Såg oxå en del skräp jag vill köpa men ska ta det i slutet när vi är på väg hem. Nyss tog jag en 120min massage på hotellet så nu känner jag mej helt mör. Imorgon ska vi på Night market och MBK. Ska oxå försöka fixa lite tåg och buss biljetter. Nu ska jag pussa lite på Björnen! Fire/M